Încărcare...
Te afli aici:  Prima pagină  >  EnciclopedUX  >  Pagina de mai jos...

De ce designerii ar trebui să renunţe la originalitate

Scris, tradus sau adaptat de la 23 aprilie 2012 și nu are nici un comentariu

Ben Hunt, într-un articol de-al său vorbește despre o importantă abilitate pentru un dezvoltator web – “lenevia“.


Atunci când se confruntă cu o anumită problemă dezvoltatorul web “leneş” află pentru început dacă au mai existat precedente de acest gen şi în ce mod ele au fost soluţionate şi, dacă e posibil, pur şi simplu copiază/adaptează codul necesar. Un web developer “sârguincios”(sau mai bine zis care este întotdeauna convins că el va face mai bine) stă mult timp asupra problemei, încercând s-o înţeleagă, porneşte de la principiile sale fundamentale. Şi atunci, pe cine ai prefera în echipa ta?

Acelaşi criteriu poate fi lesne aplicat şi designerilor web, care ar trebui să se mai lase prinşi câteodată în braţele “leneviei” şi să se oprească din goana creării(sau mai bine zis căutării) originalităţii pure. Sau reinventării roții.

Nu suntem independenţi

Suntem cu toţii influenţaţi de design-urile ce le vedem mereu în jurul nostru. Inconştient, folosim cea mai mare parte a timpului în încercări de a crea design-uri similare celor ce ne plac. Chiar şi atunci când ne zicem că încercăm să fim unici şi originali.

Să recunoaştem, web-ul este atât de vast şi atât de expus ochiului public. Oricine se uită la acel ceva al cuiva, suntem cu toţii în aceeaşi reţea.

Originalitatea pură este o sirenă

O mulţime de designeri web se străduiesc să fie originali, să facă fiecare design de site unic în felul său. Motivaţia lor esenţială este să se diferenţieze de alţii în calitate de artişti creativi. Este un scop onorabil, dar (asemeni chemării sirenelor) chemarea originalităţii creatoare continue poate fi înşelătoare. Aceasta, ca şi în legendele mitologice, îi aduce pe mulţi designeri virtuoşi către stânci.

Problema fundamentală este că majoritatea lucrurilor cu adevărat noi (idei, produse sau mutaţii genetice) eşuează. Astfel funcţionează lumea.

Designul estetic este ca şi virusul

Design-urile au un ciclu de viaţă ce evoluează, asemeni unui ciclu de viaţă al unui virus.
Au loc reacţii aleatorii, diverse mutaţii genetice, unele dintre care oferă designului/virusului şi avantaje. Majoritatea mutaţiilor eşuează. Uneori, apare o specie puternică, cu multiple avantaje competitive. Aceste specii învingătoare se infiltrează în comunitate sub forma unor modele sau tipare, foarte multă lume le preia şi, peste ceva timp, oamenii devin tot mai imuni în faţa lor: acestea nu mai au efectul iniţial. Cu timpul, specia ajunge şi la cele mai îndepărtate comunităţi şi poate supravieţui acolo mult timp înainte. Acest model de răspândire este foarte cunoscut epidemiologilor şi biologilor.

În termenii stilului estetic, se constată că design-urile ce încântau la început au ajuns să plictisească. Noi devenim imuni. Esteticul-virus îşi pierde puterea de a influenţa designerii, se reproduce mai rar şi ajunge chiar să dispară. Asemeni mecanismelor naturii de echilibrare, succesul poate duce şi la propriul eşec.

Nu există cale de a evita răceala, precum nu există nici vreun vaccin eficient contra răcelii. În acelaşi mod, nu putem evita influenţa design-urilor ce le vedem. Suntem afectaţi de ele, în proporţii diferite. Este natural fenomenul, e în sângele nostru. Suntem saturaţi din plin. Se revăd în orice am face. Iar, uneori, apar acele erori sau surprize miraculoase care ar da parcă de înţeles că ceva nou a fost creat…

Design-ul funcţional are un ciclu de viaţă mai lent

Design-ul funcţional coexistă în acelaţi mediu competitiv cu design-ul estetic, însă are un ciclu de viaţă semnificativ mai lent.

Ca şi în estetică, ideile originale concurează între ele şi se răspândesc în cazul în care sunt de succes. Cu toate acestea, în lumea funcţională e mai puţin haos, iar schimbările au loc mult mai rar. Deoarece mixul elementelor este mai durabil, cele mai puternice design-uri funcţionale au oportunitatea de a deveni un soi de convenţie. Convenţiile persistă pentru perioade mai îndelungate de timp, până în momentul în care sunt înlocuite de un concurent mai eficient. Bineînţeles, nu fiecare competitor eficient câştigă, norocul şi timpul îşi au în acest sens un rol destul de important, dar sistemul, în fine, lucrează pentru binele comunitar.

Este vital ca designerii web să conştientizeze diferenţele dintre convenţiile funcţionale şi cele pur estetice. Domeniul esteticului şi al funcţionalului sunt la fel de diferite precum lumea viruşilor şi cea a fiinţelor umane. Biosfera estetică se mişcă şi se schimbă mai repede, este mai haotică şi mai competitivă. Biosfera funcţională, de asemenea, evoluează dinamic, dar în decursul unui ciclu de viaţă mult mai îndelungat. Schimbările au loc peste o perioadă de timp mai mare decât în lumea esteticului viral.

Designerii web deseori cad pradă reacţiilor similare faţă de funcţional şi estetic. Este ca şi cum am avea sisteme imunitare supra-sensibile, putem reacţiona faţă de familiarul funcţional (uman) în acelaşi mod ca şi faţă de design-urile estetice (virale) şi să devenim, astfel, imuni. Putem identifica aspectele pe care designerii le-au considerat de prost gust sau plictisitoare (anumite layout-uri, modele de navigare sau elemente de interfață grafică) şi pentru care au încercat să inventeze alternative.

În cele mai multe cazuri, încercând să reinventeze convenţiile funcţionale, ei eşuează, şi aceasta deoarece majoritatea lucrurilor noi eşuează. Cu toate acestea, consecinţele eşecului design-urilor funcţionale pot fi chiar mai serioase decât în cazul eşecurilor design-urilor estetice.

Aspectele estetice contează, de obicei, mai mult pentru proprietarii site-urilor, brand-manageri şi designeri. Ele nu sunt lipsite de importanţă, dar nu sunt vitale. Reuşita este posibilă doar în cazul în care lumea, utilizatorii, consumatorii se folosesc de website cu succes. Utilizatorii îşi ating obiectivele prin prisma aspectelor funcţionale, iar atunci când ei sunt satisfăcuţi, ei încep să salveze marcaje, să cunoască mai bine site-ul şi să le spună şi prietenilor săi. Acesta e un sistem real, unde un avantaj competitiv mic poate aduce beneficii imense (aduceţi-vă aminte de o librărie online, de site-uri de licitaţii).

Un nou sistem de convingeri

Este momentul, în care noi, designerii, să recunoaştem următoarele:

  • Lucrăm în comun pe o piaţă creativă imensă, în care marea majoritate a design-ului nu este originală;
  • Design-urile de succes (estetice şi funcţionale) sunt reuşite datorită unor puncte forte: au proprietăţi care le oferă avantaje competitive;
  • Munca noastră nu constă în reinventarea regulilor demult stabilite pentru fiecare design ce-l creăm – munca noastră constă în a înţelege mediul de activitate şi să combinăm elementele potrivite pentru crearea unui produs puternic;
  • Când încercăm să facem ceva cu totul original, există mult mai multe riscuri de a eşua, decât de a reuşi;
  • Consecinţele eşecului creativ pot fi mult mai serioase în domeniile funcţionale, decât în cele estetice.

Beneficiile debarasării de originalitate

  • Adoptarea principiilor, standardelor, convenţiilor şi modelelor design-ului standard aduce doar beneficii utilizatorilor site-ului;
  • Este mai rapid, mai uşor şi mai profitabil;
  • Ai posibilitatea să îţi păstrezi din energia creatoare şi să alegi momentul potrivit de glorie, ceea ce e mult mai distractiv decât să munceşti din greu asupra reinventării roţii.

Sursa: Web Design From Scratch

Despre cine a scris sau tradus și adaptat acest articol

avatar

Senior Contributor @ UX.md

Studentă masterandă la Jurnalism European. Licenţiată în Ştiinţe Economice. Însetată de cunoaştere, de corectitudine şi de frumos. Contribuie la dezvoltarea UX.MD traducând articole.

Citește în continuare...

cariera-domeniul-it

5 motive de ce ai alege o carieră IT. Părerea mea.

Citește →