Încărcare...
Te afli aici:  Prima pagină  >  Studii de caz  >  Analize și sugestii  >  Pagina de mai jos...

Servicii Fiscale Electronice – UI declarație electronică

Scris, tradus sau adaptat de la 17 aprilie 2012 și are 2 comentarii

Hai să vedem ce se putea de făcut mai bine la capitolul declarație electronică pe pagina Serviciilor Fiscale Electronice.

Intrăm pe pagina servicii.fisc.md, introducem emailul (nu Utilizatorul, cum e indicat acolo) și parola. Despre celelalte greșeli din modulul de autentificare nu voi vorbi aici, căci am pomenit în alt articol.

Așa arată pagina unde ne autentificăm:

12 aprilie 2012 - Servicii Fiscale Electronice - servicii.fisc.md

Ne autentificăm și se încarcă aceeași pagină, doar că se schimbă conținutul din modulul de autentificare:

Bun, să mergem mai departe – găsim legătura spre Declarația electronică, care este mai jos de modulul de autentificare, însă nu are caracteristicile unui link. Îl accesăm și… surpriză – se încarcă următoarea pagină, care nu are nimic absolut în comun cu pagina de pe care am intrat.

Această pagină nu se încarcă într-o pagină sau tab nou – nu – ea pur și simplu înlocuiește precedentul layout. Asta este rău din mai multe motive, câteva dintre care sunt:

  • nu mai am vre-o cale de întoarcere la precedenta pagină integrată în noul layout
  • se schimba complet stilul vizual, navigarea și toate celelalte elemente existente pe pagina precedentă – ceea ce este cel puțin straniu – am impresia că nu am accesat ce trebuie sau s-a comis o eroare

Bun, să mergem mai departe cu studiul paginii prin intermediul căreia mii de firme lunar sunt obligate din 1 ianuarie 2012 să trimită declarația electronică.

În primul și în primul rând, aici ar fi foarte binevenit un ghid pas după pas, despre cum se poate trimite declarația electronică, instalarea certificatului electronic, compatibilitatea cu browserele, existența pluginului Java instalat pe calculator, etc. În schimb vedem o pagină goală, care are sus doar navigare. Pardon – după ce am navigat să studiez toate compartimentele am găsit un link micuț spre Ghidul utilizatorului la compartimentul Ajutor.

Să vedem ce-i cu navigarea

Dau click pe Declarații și de încarcă pagina de mai jos.

Nu știu care sunt motivele prezenței tuturor acestor itemi în navigarea principală, sau ce ar însemna XSD-scheme. Plus o contabilă de 50 de ani ar înțelege mai degrabă Scrie-ne un mesaj decât Legătura inversă (cred că este o traducere a termenului Feedback). Se pare totuși că cel mai important compartiment din tot meniul este Declarații. Păi e și logic – doar am intrat aici ca să transmitem declarația electronică. Și dacă este așa – atunci cred că cel mai bine ar fi ca această pagină să arate în felul următor (de meniul de sus nu m-am atins):

Click pe imagine pentru mărire

Acesta este doar un wireframe fără mare stilizare vizuală, departe de un design final, însă are câteva lucruri mai bine făcute:

  1. Scapă de un click inutil în cazul în care vrei să completezi o nouă declarație sau să vezi starea celor deja introduse (nu trebuie să dai click pe Declarații ca să accesezi această pagină).
  2. Abrevierile link-urilor ce ajută la schimbarea limbii și inutilitatea lui RO
  3. Adăugarea unui link spre Ghidul utilizatorului
  4. Arătăm numărul declarațiilor doar dacă are rost (dacă este cel puțin una) și doar atunci le facem active, căci altfel clickul pe Semnate (spre exemplu) ne va duce pur și simplu la o pagină goală, fiindcă… declarații semnate nu avem.
  5. Textul îl facem mai prietenos
  6. La tabel ne concentrăm asupra conținutului, nu asupra a ce culoare să aibă fundalul lui
  7. Folosim culorile pentru a da și mai multă logică (Acceptat – verde, Respins – roșu – logic?)
  8. Aș mai adăuga un dropdown-menu la rollover pe Completează declarație nouă, de unde să pot alege deodată din listă blancul de declarație pe care vreau să îl completez

PS: Da, știu că mi-au scăpat filtrele de la celulele ce conțin titlurile datelor din tabel, însă aș recomanda ca acestea să apară doar în cazul în care sunt mai mult de 10 declarații. Hai să fim serioși – cine are nevoie să sorteze după email autor 10 declarații?

Dacă o să se considere de cuviință că ar trebui ceva schimbat la actuala interfață grafică a acestui serviciu – sunt dispus să ajut, chiar ca voluntar. Cel puțin pe post de analist.

Despre cine a scris sau tradus și adaptat acest articol

avatar

Fondator și Art Director @ RT Design Studio

De 10 ani "in the business". A dezvoltat, conceput și realizat mii de designuri, interfețe grafice și pagini web. Este fondatorul companiei RT Design Studio, care se ocupă și cu studiul, consultanța și realizarea de User Interface. Contribuie la dezvoltarea UX.MD scriind analize și studii de caz. Plus implică echipa RT Design Studio în dezvoltarea platformei tehnice și interfeței grafice a acestei pagini web.

  • Denis

    Salut Radu,
    am văzut că vă ocupaţi de analiza site-urilor şi daţi sfaturi cum de îmbunătăţit , erorile depistate le expuneţi, nu am nimic împotrivă!!! chear cred că e binevenit aşa ceva pentru cei care dezvoltă un site sau altceva! Nici unu sfat nu este rău, e doar la discreţia celui care ascultă acest sfat sal folosească sau nu , ştiu că nimic nui ideal şi nimeni  însă cred că înainte de a da aşa sfaturi trebuie să vezi dacă singur nu ai facut greşeli de acest tip ce zici? :) par exemple…… sau aşa şi a fost gîndit? totul în engleză şi 2 cuvinte (“sau” şi “Parolă”) în romină?  

    • rtdesignstudio

      Sfaturi nu dau – recomand doar unele lucruri – și cine vrea – atrage atenție și implementează (cum mai mulți au făcut).

      Scăpări avem foarte multe și noi. Și asta este – nimeni nu e perfect și bine când cineva sesizează si ne sugerează o îmbunătățire sau cel puțin zice ce nu e bine.

      Cât despre acest sistem de comentarii – îmi pare rău, dar nu pot face nimic în această privință. Pe UX.MD am implementat sistemul de comentarii DISQUS (vezi http://www.disqus.com) care are anume așa traducere în limba română.

      Heh – dacă ar fi asta unica greșeală :)

      Și, înainte de a da recomandări, nu ai cum să nu faci vre-o greșeală și să ai toate proiectele… perfecte. Pornim de la aceea că proiecte perfecte nu există (sunt în continuă schimbare toate) și dacă m-aș fi oprit la un proiect să îl fac perfect – atunci n-aveam să lucrez la altele cateva mii. Și nelucrând la ele – nu avea să am nici un fel de experiență și nu prea aveam ce să recomand.

      Denis- îți mulțumesc de comentariu, implicare și apreciere a proiectului.

      Thanks.

      Radu.

Citește în continuare...

rt-contacts-android

Sugestii de îmbunătățire pentru interfața aplicației Contacte a telefonului Samsung Galaxy S3

Citește →